Saturday, June 18, 2011

ولاد ناس

يوم الخميس
أنا من شباك المنور: ام علاء اطلعي لي ثواني من فضلك
أم علاء: السلام عليكم، خير حضرتك؟
أنا: وعليكم السلام، خدي يا ولية شوية السمك دول للعيال
أم علاء: تسلم ايدك، كلفتي نفسك
الجمعة
البوابين جيران ام علاء في 3 عمارات: تسلم ايديكي يا مدام على السمك
أنا في عقل بالي: هه؟ سمك ايه ده؟
أنا بصوت عالي: أم علاء خدي لما أقول لك
أم علاء: نعم يا مدام؟
أنا: هو أنت اديتي السمك للجيران؟ ما عجبكوش؟
أم علاء: لا والله دي كانت أكلة زي الفل. أنا بس قلت ناكل كلنا وربنا يبارك.
نرجع للسمك، دول 3 سمكات بلطي مشوي، وأم علاء وجوزها وعلاء ومحمد 4، يعني على حسبتي، الكبار كل واحد سمكة والصغيرين كل واحد نص سمكة.
امال ال 3 عيلات في 4 دول اكلوا ايه؟ وبعدين انا عارفة جوزها، مش هيطلع اللي جايله بالساهل كده.
أنا: أم علاء، هو أنت عزمتي الناس على السمك ازاي؟ سعداوي ما مانعش؟
أم علاء: لا يا مدام ما انا قلت له المدام قالت لي اعمل كده.
أنا في عقل بالي: أحيه أحيه أحيه، هم دول الحوش الرعاع؟ طب أنا من النهاردة هاستقتل فيها عشان ابقى حوش رعاع. و من يومها ام علاء بقيت صاحبتي الروح بالروح. عشان انا قررت اتعلم البني آدم بيبقى ازاي.

§        أم علاء لما ايدي جالها تمزق في الاربطة كانت بتطلع تغسل لي المواعين وتحلف ما هي واخدة فلوس.
§        أم علاء لما مشيت بتبعتلي زبدة وبيض وبط وفراخ بلدي مع ان جوزها طفش وماعندهاش مصدر دخل. وبتقول لي بيتها في المنيا جميل ولما زنقت ابنها في الكلام قال لي عندنا في الاوضة فرشة ولمبة. كل ده عشان هي حافظة لي جميل، كنت محتارة هو ايه لحد مع اكتشفت (مع خالص الاسف) ان الجميل هو اني عاملتها على انها بنت ناس.
§        أم علاء كل ما تكلمني تسأل عن أي حد زارنا في البيت واداها اي 10 جنيه وتدعي له.
§        أم علاء قبل ما اتحجب ما كنتش بتقول عليا ساقطة ولما اتحجبت فرحت لي من غير تكلف. يعني معندهاش معيار للحكم الفوري على البني ادمين.
§        أم علاء لما حصلت لي مشكلة صحية كبيرة، كانت بتعيط عشان انا في رأيها ست طيبة وباحب الخير للناس.
§        أم علاء بتحسسني اني ملاك او قديسة لاني باحسسها انها بني آدمة. انتوا فاهمين المفارقة دي اد ايه مؤلمة وتعيسة؟ يعني هي بني آدمة دي حقيقة مثبتة و موثقة بشهادة ميلاد، فلما اعاملها انا بناءا على حقيقة، ردها يبقى ان ده خيال!!!! أنا مش ملاك، انا اصلا مجنونة وعصبية ومابيعجبنيش العجب وعدوة نفسي وعندي حب سيطرة وعايشة في عالمي الخاص اغلب الوقت باحلم. يعني فيا عبر الدنيا. وهي شايفاني ملاك لاني اديتها ابسط حقوقها. ليه كل الظلم ده؟

المهم، ندخل في الموضوع بعد المقدمة الطويلة العريضة دي.

 في ناس بتقول لفظ كده عجيب غريب مريب، في رأيي هو اساس الكارثة المجتمعية اللي مصر بتمر بيها، واللي انا حقيقي مش عارفة ابعادها ايه. باين كده بيقولوا على بعض الناس انهم "ولاد ناس".
أنا: طبعا ولاد ناس، أكيد ولاد ناس يعني، أكيد باباهم مش قرد ولا مامتهم معزة.
وبعدين قمت قولت في عقل بالي، بطلي هبل وارجعي من العالم الموازي الخيالي بتاعك وواجهي الحقيقة. طنطنطنطان. قصدهم ولاد ناس يعني بيشتغلوا في ملتي ناشونال وبيتكلموا انجليزي وعندهم عربية كيا سيراتو وشقة في مصر الجديدة وبيروحوا غزالة عشان مارينا لمت وبيعملوا شوبنج في سيتي ستارز و كارفور وشرحه.
قمت لما رجعت العالم الحقيقي اتغظت قوي، وتقريبا اعصابي فلتت. فقلت اما اروح تاني العالم الموازي.
في العالم الموازي، ولاد الناس اسمهم "الطبقة المتوسطة". واللي اسمهم بلطجية ورعاع في العالم الحقيقي اسمهم "الطبقة الكادحة".
في العالم الموازي، الطبقة المتوسطة بتعمل الحاجات دي:
·        ما بيقولوش على نفسهم ولاد ناس.
·        قبل ما تنام بتتأكد أن البواب وعياله مش نايمين جعانين.
·        لما يروحوا يشتغلوا بيسألوا نفسهم الاول، الشغل ده بيساهم في تحقيق العدالة الاجتماعية ولا بيتسبب في زيادة الفجوة بين الغني والفقير.
·        بينزلوا العشوائيات مرة كل شهر، يطبطبوا على حد و يشرحوا له حقوقه وازاي ياخدها. ويا ريت ياخدوا معاهم حاجة في ايدهم.
·        بيركبوا ميكروباص ومترو واتوبيس ومنيباص مرة في الشهر ويتكلموا مع الناس عشان يعرفوهم. ويحبذ انهم ما يكونوش لابسين الحتة اللي على الحبل عشان من تواضع لله رفعه.
·        لما بيروحوا كارفور يبضعوا للشهر، بيجيبوا للبواب شوية خزين وفرخة.
·        ما بيدوش للبواب 300 جنيه مرتب ويدوله صدقة 50 جنيه من كل شقة. بيجمعوا الكم 50 جنيه دول ويدوها له مرتب ويحفظوا له كرامته.
·        لما حد يتكلم معاهم عن معاناة الفقرا ما بيردوش الرد اللي بيصيبني بخلل نافوخي تتراوح مدته وحدته من 3 ايام لاسبوع من عدم الخروج من البيت إلى التزام السرير. الرد هو: أصل هم متطلبات حياتهم غير متطلبات حياتنا. يعني هم عاوزين اريال يدوي وطشت واحنا عوزين اريال اوتوماتيك وغسالة فول اتوماتيك؟ اه اه هم بيموتوا في الشقا، بيعشقوه عشق. بيكرهوا الراحة والنضافة والبراح والعلام والكرامة. في العالم الموازي الطبقة المتوسطة ما بتنامش بالليل غير لما تتأكد إنها عملت حاجة النهارده عشان حياة الناس دي تبقى أفضل.
·        ما بيروحوش يصيفوا في الساحل ويشتوا في شرم واسوان والجونة. كل فسحة بيروحوا حتة في بلدهم ما راحوهاش قبل كده لو يقدروا. يتعرفوا على الناس ويثقفوا نفسهم على الارض.
·        ما بيقولوش يا مامي الاخوان والسلفيين بياكلوا الودان ويخطفوا الستات ولازم يحبسوهم ورا الشمس.
·        ما بيقولوش الاشكال دي ما ينفعش معاها غير حبيب العادلي.
·        ما بيقولوش الشعب المصري جاهل وما يستحقش الديمقراطية. لازم يتحكم بالكرباج.
·        لما بيشوف واحد غلبان هدومه مشحمة وريحته مش أد كده، ما بيبصلوش من فوق لتحت ويقول في نفسه: يا ربي توب علينا بأه من المناظر دي. ربكم بأه رسوله صلى الله عليه وسلم قال ايه في النقطة دي: "رب أشعث أغبر لو أقسم على الله لأبره". يعني منكوش ومعفر وحالته كرب، ممكن يكون عند الله أحسن من اللي لابس ومتقمع.
·        بيتعلموا دينهم ويعلموه للناس عشان ما حدش يفهمهم الدين غلط او يستغل فقرهم.
·        ما بيقيسوش الناس بمدى اتقانهم للغة الانجليزية. وما بيرطونوش مع الناس وهم متأكدين انهم مش فاهمينهم لاثبات فوقيتهم.
·        لما بيشوفوا حد غلبان عامل فيها متشيك، بيحمدوا ربنا انه أنعم عليهم بالمال بدل ما يتريقوا عليه ويقولوا بيئة قوي أو بلدي قوي يا حسين.
·        بيبقوا عارفين ان الشغالة والسواق والبواب موظفين عندهم مش عبيد. يعني زي ما يحبوا مديرهم يتعامل معاهم، يتعاملوا هم مع الناس دي.
·        بيكلموا ولادهم عربي، وما يبهدلوهمش لما يفجروا ويتكلموا عربي.
·        في الاجازة بيخلوا ولادهم يلعبوا مع ولاد البواب في الشارع مرة في الاسبوع، عشان الولاد تطلع متواضعة وفاهمة ان دول باردو ناس.
·        بيضحكوا في وش كل الغلابة ويقولولهم حضرتك لو كبار، ومن فضلك لو في عمرهم، ويا حبيبي لو صغار.
·        بيذاكروا للولاد اللي في منطقتهم ويروحوا المدارس بتاعتهم يسألوا المدرسين هم عاملين ايه. عشان المتابعة دي بتفرق جدا في نفسية العيال ومع المدرسين كمان. نوع من الرقابة الشعبية بهدف اصلاح التعليم.
·        لما بيشوفوا حد بييجي على حق الغلبان بيدافعوا عنه، مش بيقولوا وانا مالي. او يحسوا من جواهم ان الغلبان يستاهل، هو بيكلم اللي احسن منه (سيده يعني) ازاي؟
·        لما حد بيدافع عن حق الغلابة في الحياة ما بيقولوش عليه أكيد شيوعي، شيوعي هنا من وجهة نظر شريرة جدا، انه لازم يروح المعتقل لانه خطر على المجتمع. ازاي يعني ماعرفش. في العالم الموازي بيقولوا عليه بني آدم ولو مش قادرين يساعدوه على الحق بيدعوا له ربنا يقويه ويحفظه.
·        لما بيشوفوا حد عليه السمت الاسلامي ما بيتخيلوش انه نصاب ومدعي ومتطرف ومضحوك عليه وما بيعملش حاجة غير صلاة وصوم وما عندوش اخلاق. عادي يعني ممكن يكون مظهره متدين وداخله (اللي هو لله وحده الحكم عليه) متدين باردو. ممكن يكون بيحاول.
·        لما بيعملوا انترفيو لحد في الشغل ما بيبصوش على هدومه ويحددوا بناءا عليها ينفع ولا لا. يعني ما ينفعش حد يكلمني في التليفون يقول لي السي في بتاعتك هايلة ولما يقابلني ويلاقيني لابسة عباية يقول لي انت متأكدة ان السي في دي بتاعتك؟ لا حضرتك انا باشتغل بعد الضهر كدابة وجاية اهرج. ويفترض كمان اني ما باكلش ولا عندي فاتورة كهربا ولا عاوزة اعمل اي حاجة بتحتاج فلوس، على اساس اني لابسة عباية واكيد يعني كل اللي باعمله اني باصلي في الضلمة وماحدش بياكل وهو بيصلي.
·        ما بيقلش العرب جرب. كفانا بقى عنصرية. عندهم حق الامريكان يقولوا العرب بربريين لو احنا بنقول جرب. بس الامريكان المصريين عندهم عرب، لو مش عارفين يعني.
·        ما عندهمش هوس الديزاينر والسينييه.
·        مشكلتهم مع الثورة ما تبقاش ان الحظر مخليهم مش عارفين يخرجوا براحتهم أف بأه.
·        بيتوجعوا لوجع الناس في العالم كله. فلسطين، العراق، ليبيا، سوريا، اليمن، باكستان، كوبا، الفلبين، بلاد الواء الواء.

·        و أهم من ده كله، بياخدوا أم علاء بالحضن، ويدافعوا عن حقوقها ويعلموها ويراعوا ولادها ويقدروها ويفهموا انهم هم كمان هيتعلموا منها كتير. يعني ماحدش احسن من حد.
ومني لأم علاء، أنت أحسن من أي واحدة لابسة شنطة لوي فيتون مضروبة اساسا وبتشرب فرابيه في ستاربكس وتتغدى سمون فوميه في كاسبر اند جامبينيز وهي من جوه يا كلها غل  و بتعاني من الفوقية. سطحية حتى الثمالة.
الكلام هنا مش على كل الطبقة المتوسطة. الكلام على فئة منهم بتعمل كل ده وتستحرم ان الغلابة يعوزوا يعيشوا.كل ده حلال وحلو وانا باعمل حاجات منه، اللهم الا لوي فيتون، لاني ولا مؤاخذة حرة ماليش ماركة. حلال وحلو بس لما يتحول لحلال لنا حرام عليهم لانهم رعاع بيبقى مقزز.

والختام، أنا باحب أم علاء ونفسي تعيش حياة كريمة. ليه ده صعب قوي ان حد يفهمه؟ والله أم علاء بنت ناس. أنا قابلت أهلها واتأكدت بنفسي انهم ناس.








No comments:

Post a Comment