الهدف من اي اعتصام هو توقف العجلة المقدسة، عشان اللي سايق العجلة يفهم كويس قوي قيمته ايه وان اهم حاجة في العجلة الكوتش فلازم يبقى متكلف. فحجة توقف الانتاج دي اللوم فيها على اللي مصر انه يطير بالعجلة من غير حتى ما يهتم بالكوتش. الناس بقى عاوزة الكوتش ينفخ نفسه عشان السواق بدلته شيك وغالية.
بما ان الموضوع مثير للاعصاب، مش ههزر خالص، خاصمت الضحك بسبب خالتكم فئوية لما طلعتهم مجرمين وقررت تحبسهم.
نبدأ بالجوع، نشوف بيعمل ايه في الناس
عارفين في رمضان بنبقى عصبيين ومش مركزين وكل اللي في دماغنا الجوع ازاي؟
هو ده حال الفقرا طول الوقت. بس احنا بنبقى عارفين ان وقت الاكل هنلاقيه، مش كمان نش عارفين هنجيبه منين.
واحد غلبان قال لك الاتي:
طب انا موافق اجوع بس عيالي، يجوعوا ليه؟ دول...عيال.
طب اعمل ايه؟ اروح للحكومة تزود لنا المرتب أو ترخص لنا الاكل.
وبعد ما رحت وقابلوني بمنتهى التناكة، رجعت للعيال من غير اكل وباردو كانوا بيعيطوا. طب اعمل ايه؟ مش قادر استحمل. قربت ادعي عليهم ربنا ياخدهم لان ابوهم مش لاقي يأكلهم.
هاجرب حل اخير، انا هاروح اعتصم قدام الحكومة لحد ما تشوفلها صرفة.
بس بيقول لك الاعتصام جريمة. حبس ونيابة وكفالة وياحزنون.
طيب توكلت على الله. انا هاروح اشوف لي اي سلاح واشتغل بلطجي بعد الضهر عشان اعرف اجيبلهم اكل ويبطلوا عياط.
- طيب نسيبنا من الجوع ونخش على العلاج.
واحد اتكسح من الشغل، وبيدفع تأمين بس مافيش علاج. مطلوب منه ايه يعني وهو منصوب عليه؟ يسقف ويهيص؟
طب لو سقف وهيص باردو هيفضل مكسح. والمكسح ما يقدرش يشتغل. ولو ما اشتغلش مش هيلاقي حتى الجوع نفسه.
- طب التعليم، المجاني ابو فلوس كتير ده، هو ما يتعلمش احسن فما يعرفش حقوقه، فيفضل ساكت وما يقرفناش. وكل شوية يتجر على القسم يتهتك عرضه ويفضل ساكت. واحد الناس شايفة انه عادي يجوع ويتكسح، اكيد هيشوفوا ان عادي انه يتعذب.
بس بقى هنا نقف وقفة سريعة تقيلة كده، اللي بيعذب بيتعود على السادية، ولما يمارس السادية على الغلبان الساكت، الممارسة هتفقد لذتها، فهيبدأ يدور على الاقل غلبا يهتك عرضه وآدميته باردو.
واللي راضي بالظلم لغيره عشان مش طايله، يستنى الدور جي عليه. اعتبروه العدالة الالهية.
وبعدين التعليم يضمن اني اشتغل وانا فاهم حقوقي كعامل او موظف، وانتم عاوزينهم يتعلموا؟ يعني هم كمان ياخدوا زيهم زيكوا كده؟ او ياخدوا اللي يكفل لهم آدميتهم وكرامتهم؟ امال خالتكم فوقية اجتماعية هتهاجر يعني؟
في منظوري، الحرية هي القدرة على اتخاذ قرار مبني على قناعة. بغض النظر القرار صح ولا غلط. اي حد جعان وعيان و جاهل بفعل فاعل ومهتوك عرضه قراراته كلها مشوشة ومتضاربة، لانه فقد مقومات الحرية.
*عالم الاجتماع ريتشارد كويني توصل إلى نظرية تلخص القوانين في صورة سلاح يستخدمه اصحاب السلطة والمال ضد الفقراء لضمان حفاظهم على مكتسابتهم وضمان الزيادة المستمرة لها.
كفايانا بقى ضحك على الدقون ونقول مسئولية المجتمع المدني مساعدة الفقرا. بنفرح قوي لما نطلع صدقة نديها لفقير؟ عن نفسي بافرح، بس بافرح اكتر لما اساعده يعيش مكفي نفسه ومش محتاج صدقة. صعبة قوي دي؟ ولا هتاخد مننا فوقيتنا الاجتماعية؟
انا زهقت من الكلام، الحقيقة كل دي حجج فطرنا عليها مش محتاجة اني اقعد اقول واعيد فيها. يا ريت كل واحد موافق على تجريم الاعتصام يراجع آدميته. ويحاول يحط نفسه مكان الناس الغلابة شوية.
- يا حكومة ويا مجلس: مباركستان انتهت، وعسكرستان وشرفستان هيحصلوها في اسرع وقت، الحق دايما اقوى لانه لا بيتفاوض ولا بيقدم تنازلات ولا بيشحت حقوق ولا بيقبل وصاية ولا بيخاف ولا بيقضيها من تحت الترابيزة.
يا شعب مصر، مصر مش ارض، مصر ناس، لو الارض جنة والناس جعانة وبتتعذب وممنوع تقول آه، هتبقى زي ما هي مخروبة وكلنا مخنوقين منها.
يا شعب مصر، ما حدش احسن من حد. كفاية طبقية وفوقية وعنصرية.
يا شعب مصر، الرحمة.
يا شعب مصر الكادح: أنا باردو آسفة.
No comments:
Post a Comment